Sokol potřebuje peníze.
Už dlouho, není to daný jenom posledními dvěma lety. Je to zapříčiněný tím, že se v době komunismu fakt špatně nakládalo s majetkem sokola. Jsou potřeba dělat rekonstrukce, platit zaměstnance a energie. Některé jednoty jsou na tom dobře, jsou to především ty, které mají ve svém okolí dobrý zvuk a místní komunita chápe smysluplnost Sokola ve svém okolí. Jsou to obce a města kde je veliké procento lidí v Sokolu, nebo je některý z činovníků na místní radnici, kde někdy i s ostrými lokty, dokáže za svou jednotu lobovat. Krom grantů, podpory obcí a podobně, vydělávají jednoty často pronájmy sálů a kancelářských prostor, tím že mají u sokolovny hospodu. Jednotlivé oddíly pak mohou mít svoje sponzory. To je na úrovni jednot. Na úrovni obce je potřeba opravdu veliká spousta peněz na megalomanský akce jako je slet. Já osobně bych nebyl proti ten slet udělat na zelený louce, tribuny si zbušit ze dřeva svépomocí a odcvičit si svý, ona by to pro cvičící i diváky byla úplně stejná paráda. Nicméně místo toho si pronajímáme jednou za šet let Eden a O2 arénu a to stojí hroznejch peněz (Fakt moc peněz).
A teď jak se k těmhle penězům dostat.
Současná doktrýna obce je shánět sponzory. Sponzor je někdo, koho je potřeba řádně velebit a hýčkat si ho, rozhodně by se ale kvůli němu nemělo tančit a podlézat mu, a to se nám děje. Když nám komunikační tým vybral tři mlaďochy, kteří mají šířit sokolské hodnoty a propagovat Sokol, nečekal jsem že budou dělat reklamu na Underarmour a Penny. Nečekal jsem, že se nám Facebook změní na reklamní stránku, kde děláme většinově internetové soutěže o Ondrášovku kdy vám domů přivezou paletu petek, merch České pošty, batohy výše zmíněné značky a podobně. Umocněný je to ještě projekty pro projekty, jako je Sokol roku a Sokolská kapka krve, youtube #cvičímsesokolem a podobně.
Na každé z těch myšlenek je bohulibý základ. Jejich provedení je pak ale tristní. Sokol roku je akce skutečně pro sponzory, kteří si ji mohou dát do výkazu kam investovali. Sokolská kapka krve, kdy se do centra Prahy ve středu dopoledne nechá poslat transfuzní vůz, kde jsme vycedili míň krve, než zvládne jeden oddíl skautů v Brně, je akce jen proto udělat fotky. Možná to vypadá jako střelba do vlastních řad, Sokolská kapka krve vzešla z naší jednoty a je opravdu skvělá, jen se musí dělat trochu s citem.
Teď už se dostávám k tančení pro tančení – tím myslím, že Sokol roku stojí spoustu peněz, stejně tak jiné projekty a my vábíme sponzory a máme pro ně „výsledky“ za peníze, které od nich máme. Takže za to, že nás Penny zmínila v televizní reklamě, jsme masivně tlačeni zúčastnit se vyklikávací online soutěže kam máme registrovat své dětské oddíly. Nejen že mi vadí tenhle způsob shánění financí, ale je za tím ještě něco horšího. Pokud se někdo ohradí, že není dobré spojovat Sokol s konkrétní značkou, nebo se do soutěže která je hon na lajky nechce zúčastnit, je obviněn že bojkotuje snahu celého spolku. Hlasy proti počínání, které jsem popsal výše, jsou odloženy k zapomnění. Obec komunikuje jen s tím, ským chce. Jde to do té míry, že pokud se někdo postaví za svůj názor, je mu vyhrožováno soudy a je časem zdeptán.
Co si z toho co píšu vzít? Sokol potřebuje peníze, pojďme přemýšlet o tom, co je zbytečný přepych a co ne, a jak k potřebným penězům přijít bez ztráty tváře. Tohle směřování Sokola totiž dobrý není. Blíží se volby na starostu Sokola. Starostka se na sjezdu bude chlubit výsledky práce komunikačního týmu, které jsou ve skutečnosti mnohem horší, než je jejich potenciál. Třeba by změna ve vedení změnila i směr kterým Sokol jde